02633424244
مهرشهر، بلوار شهرداری، خیابان ۱۰۹
تکنیک های آشپزی بدون آرد گندم و گلوتن

تکنیک های آشپزی بدون آرد گندم و گلوتن

تصور کنید بوی نان تازه از فر بیرون میاد، یا طعم یک کیک شکلاتی خیس هوش از سرتان می‌بره، یا با شیرینی‌های خوشمزه دور هم جمع می‌شید و گپ می‌زنید. اما برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، لذت بردن از این خوراکی‌های بهشتی ممکنه کمی سخت به نظر برسه. گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار پیدا میشه و باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در افراد مبتلا به سلیاک میشه.

اینجا یه خبر خوب داریم! رژیم غذایی بدون گلوتن به معنای خداحافظی با نان، کیک و شیرینی‌های خوشمزه نیست. با کمی خلاقیت و جایگزین‌های هوشمندانه، می‌تونید وارد دنیای شگفت‌انگیز آشپزی بدون آرد گندم و گلوتن بشید و از طعم و مزه لذیذ غذاهاتون لذت ببرید. پس بیایید با هم قدم به این دنیای رنگارنگ بذاریم.

آشنایی با آردهای جایگزین

قلب تپنده شیرینی‌پزی و پخت نان، آرد هستش. اما نگران نباشید! آردهای بدون گلوتن زیادی وجود داره که می‌تونن جایگزین مناسبی برای آرد گندم باشن. با شناختن این آردها، می‌تونید دستورات آشپزی رو به راحتی بدون گلوتن کنید.

آرد بادام:

این آرد سرشار از پروتئین، فیبر و چربی‌های سالمه و طعم ملایمی داره. برای تهیه انواع شیرینی، کیک و نان‌های کم کربوهیدرات عالیه.

آرد نارگیل:

با عطر و طعم دلنشین نارگیل، این آرد برای تهیه شیرینی‌های فانتزی و تزئین انواع دسرها فوق‌العاده‌ست.

آرد جو دوسر بدون گلوتن:

سرشار از فیبر و مواد مغذی، این آرد برای تهیه پنکیک، نان و بیسکوییت‌های خونگی عالیه. حتما مطمئن بشید که جو دوسر بدون گلوتن تهیه کنید.

آرد برنج قهوه‌ای:

این آرد سرشار از فیبر و مواد مغذی‌ست و برای تهیه نان‌های سبوس‌دار و سبک بدون گلوتن عالیه.

آرد ذرت:

این آرد با طعم کمی شیرین، برای تهیه پنکیک، نان‌های ترد و تورتیلا بدون گلوتن مناسبه.

آشنایی با آردهای جایگزین

بیشتر بخوانید:   انواع پیتزا  | انواع پاستا

انتخاب شیرین‌کننده‌های سالم

 

در پخت و پز بدون گلوتن، انتخاب شیرین‌کننده‌های سالم هم اهمیت داره. می‌تونید از این گزینه‌ها استفاده کنید:

عسل: این شیرین‌کننده طبیعی، علاوه بر طعم دلنشین، خواص آنتی‌اکسیدانی هم داره.

شربت افرا: این شربت با طعم کاراملی، برای تهیه سس و تزئین دسرها بدون گلوتن عالیه.

استویا: این شیرین‌کننده گیاهی، کالری بسیار کمی داره و برای افراد دیابتی هم مناسبه.

خرما: طعم دلنشین و شیرینی طبیعی خرما، اون رو به یه جایگزین عالی برای شکر در تهیه شیرینی و کیک‌های خونگی بدون گلوتن تبدیل می‌کنه.

رازهای پخت نان بدون گلوتن

 

نان‌های بدون گلوتن بافت متفاوتی نسبت به نان‌های گندم دارن. اما با رعایت چند نکته ساده می‌تونید نان‌های خونگی بدون گلوتن خوشمزه و بافتی مطلوب تهیه کنید:

ترکیب آردها: برای بهبود بافت نان، از ترکیب چند نوع آرد بدون گلوتن استفاده کنید.

استفاده از صمغ: صمغ‌هایی مثل صمغ گوار یا صمغ زانتان به ایجاد خاصیت ارتجاعی در خمیر بدون گلوتن کمک می‌کنه.

تخم مرغ: تخم مرغ به عنوان چسب عمل می‌کنه و باعث انسجام خمیر بدون گلوتن میشه.

استراحت خمیر: زمان استراحت به خمیر بدون گلوتن فرصت جذب آب و ایجاد بافت مطلوب رو میده.

دستور نان تست بدون گلوتن (آسان و سریع)

حالا که با اصول اولیه پخت نان بدون گلوتن آشنا شدیم، بریم سراغ یه دستور ساده و خوشمزه:

مواد لازم:

۱ و ½ پیمانه آرد بدون گلوتن (ترکیبی از آرد بادام، نارگیل و برنج قهوه‌ای)

½ پیمانه نشاسته ذرت

۱ قاشق غذاخوری پودر پخت

½ قاشق چایخوری نمک

۱ قاشق غذاخوری شکر

۲ عدد تخم مرغ

½ پیمانه شیر بادام یا شیر نارگیل

۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون

طرز تهیه:

فر رو با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. قالب نان تست رو با کمی روغن چرب کنید.

در یه کاسه بزرگ، آرد، نشاسته ذرت، پودر پخت و نمک رو با هم مخلوط کنید.

در یه کاسه دیگه، تخم مرغ، شکر، شیر بادام یا شیر نارگیل و روغن زیتون رو با هم مخلوط کنید تا یکدست بشن.

مخلوط مواد خیس رو به مخلوط مواد خشک اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری صاف و یکدست بدست بیاد.

خمیر رو داخل قالب نان تست بریزید و به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه در فر بپزید تا نان طلایی و پخته بشه.

نان رو از فر خارج کنید و بذارید کمی خنک بشه، سپس برش بزنید و از طعم لذیذش لذت ببرید!

بیشتر بخوانید: انواع روش های پخت و پز

شیرینی‌پزی بدون گلوتن: دنیای رنگارنگ طعم و مزه

با جایگزینی آرد گندم با آردهای بدون گلوتن، می‌تونید انواع شیرینی‌های خوشمزه و رنگارنگ رو بدون نگرانی از حساسیت به گلوتن، تهیه کنید. از جمله شیرینی‌های محبوب بدون گلوتن می‌تونیم به این موارد اشاره کنیم:

کیک‌های اسفنجی: با استفاده از آرد بادام یا نارگیل می‌تونید کیک‌های اسفنجی لطیف و خوشمزه‌ای بدون گلوتن بپزید.

کلوچه‌ها: با آرد جو دوسر یا برنج قهوه‌ای می‌تونید کلوچه‌های ترد و خوشمزه بدون گلوتن درست کنید.

براونی: با آرد بادام یا نارگیل می‌تونید براونی‌های شکلاتی غنی و خوشمزه بدون گلوتن رو امتحان کنید.

مافین‌ها: با آرد ذرت یا برنج قهوه‌ای می‌تونید مافین‌های خوشمزه و متنوع بدون گلوتن رو برای صبحانه یا میان وعده تهیه کنید.

کوکی‌ها: با آرد بادام یا نارگیل می‌تونید کوکی‌های ترد و خوشمزه با طعم‌های مختلف بدون گلوتن بپزید.

کیک‌های اسفنجی: با استفاده از آرد بادام یا نارگیل می‌تونید کیک‌های اسفنجی لطیف و خوشمزه‌ای بدون گلوتن بپزید.

کلوچه‌ها: با آرد جو دوسر یا برنج قهوه‌ای می‌تونید کلوچه‌های ترد و خوشمزه بدون گلوتن درست کنید.

براونی: با آرد بادام یا نارگیل می‌تونید براونی‌های شکلاتی غنی و خوشمزه بدون گلوتن رو امتحان کنید.

مافین‌ها: با آرد ذرت یا برنج قهوه‌ای می‌تونید مافین‌های خوشمزه و متنوع بدون گلوتن رو برای صبحانه یا میان وعده تهیه کنید.

کوکی‌ها: با آرد بادام یا نارگیل می‌تونید کوکی‌های ترد و خوشمزه با طعم‌های مختلف بدون گلوتن بپزید.

شیرینی‌پزی بدون گلوتن: دنیای رنگارنگ طعم و مزه

مشاهده منو ماژورل

نکاتی برای تزیین شیرینی‌های بدون گلوتن

 

تزیین شیرینی‌ها بخش مهمی از جذابیت و لذیذ بودنشونه. برای تزیین شیرینی‌های بدون گلوتن می‌تونید از این ایده‌ها استفاده کنید:

استفاده از میوه‌های تازه: برش‌های میوه‌های تازه مثل توت فرنگی، تمشک، بلوبری و کیوی، هم طعم و هم ظاهر شیرینی‌های بدون گلوتن رو جذاب‌تر می‌کنن.

شربت‌ها: شربت‌های میوه‌ای مثل شربت آلبالو یا شربت توت فرنگی، طعم و رطوبت دلنشینی به شیرینی‌های بدون گلوتن اضافه می‌کنن.

خامه: خامه زده شده یا خامه فرم گرفته، یه گزینه کلاسیک و پرطرفدار برای تزیین شیرینی‌هاست.

آجیل و مغزها: پسته، بادام، گردو و فندق خرد شده، هم طعم و هم بافت شیرینی‌های بدون گلوتن رو غنی‌تر می‌کنن.

شکلات: چیپس شکلات، شکلات رنده شده یا سس شکلات، یه گزینه محبوب و خوشمزه برای تزیین شیرینی‌های بدون گلوتن هستن.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.